تفسیر علّامه

منتخبی از تفسیر انفسی حضرت علّامه حسن زاده آملی (قده)

تفسیر علّامه

منتخبی از تفسیر انفسی حضرت علّامه حسن زاده آملی (قده)

تفسیر علّامه

«« محقق را تألیفى گرانقدرتر از تصنیف کتاب انفسى نیست که نفوس مستعده را احیاء کند و از قوه به فعلیت رساند،
و پس از آن تألیف تدوینى، تا انعامش عام باشد و احسانش تام. »»

حضرت علّامه حسن زاده آملی
رضوان الله تعالی علیه

==============
قرآن، عرفان، برهان
از هم جدایی ندارند.
==============
متن از:
نصوص الحکم بر فصوص الحکم
یا:
تفسیر سدرة المنتهی
تعلیقات :
زهرا حبیبی مشکینی

وجه الله

دوشنبه, ۲ مرداد ۱۴۰۲، ۰۶:۰۳ ق.ظ

متن:

ماهیت معلوله
یعنی هرچه که موجود بالغیر است،
در حد ذاتش
ممکن الوجود است؛
و به لحاظ علتش
واجب بالغیر.
برهانش منتهی به منطق قرآن است:
« کلّ شیء هالکٌ إلّا وَجهَهُ »

ضمیر وجهه
به حق جلّ و علا راجع است؛
که وجه او
بُدّ لازم هر شیء است:
{ أنا بُدُّکَ اللّازم یا موسی }

« فأینما تُوَلّوا فَثَمَّ وجه الله »

که اشیاء
یعنی ماهیات
همه فانی اند؛
و به وجه او
که نفس رحمانی وجود است،
باقی؛
{ خُلِقتُم للبَقاءِ لا لِلفَناء }

و این وجه الله
واسطه و رابطه ی هر موجود به مبدأش است.
هر شیء فانی است
جز وجه آن شیء
که همان جهت ارتباطش
به مبدأ فیاض است
و این وجه باقی است
و مآل هر دو وجه یکی است.

وجه شیء
محل ظهور و مظهر بروز آثار اوست.
پس به هر سوی روی بیاوری
این وجه است.
و این عمودی است که
اشیاء بدو قائم اند.

.

مُعطی وجود به ماهیّات 

مبدأی است که خود، محض وجود است.

.

ماهیّات در حدّ ذات خودشان هالک اند؛

و به وجود، ظهور دارند و منشأ آثارند؛

پس همه جا وجود است که ظاهر است؛

و در حقیقت اوست که منشأ آثار است؛

هرچند که در هر ماهیت اثری خاص دارد.

منبع:

« نصوص الحکم بر فصوص الحکم »

=================

تعلیقه:

یکی از تقسیمات دوگانه ی عالم هستی، وجود و ماهیت است.

وجود، واجب است و ماهیت، ممکن.

وجود، واجب بالذات است و ممکن، واجب بالغیر.

وجود، علت است و ممکن، معلول.

ماهیت معلوله، یعنی ماهیتی که ممکن الوجود است و به سبب وجودش، متصل به غیری هست که آن غیر، همان وجودی است که علت ایجاد اوست.

وجه

همان سبب اتصال ماهیت به وجود است.

در حقیقت، سهم الوجود ممکنات و ماهیات است.

وجه

همان ذرّه ی باقی در تمام ممکنات و ماهیات است.

اثر وجودی ماندگار و برقرار.

رگ حیاتی که موجودات را به اصلشان متصل و باقی نگه می دارد.

اینکه فرموده اند:

ماهیّات در حدّ ذات خودشان هالک اند؛

از نظر حقیر به این معناست که:

ماهیّات اگر به حقیقت وجودی خود متوجه شوند و رجوع کنند به اصل خویش؛

و واقف به آن نقطه ی اتصال خویش به حق متعال گردند؛

به سبب ادراک آن عظمت و هیبت و شکوه و جلال

به فنای خویش و هیچی و هلاک خود وقوف می یابند؛

که در محضر آن ذات بیچون، وجودی ندارند و قائم به اویند و مفتقر بدو.

زهرا حبیبی مشکینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی