تفسیر علّامه

منتخبی از تفسیر انفسی حضرت علّامه حسن زاده آملی (قده)

تفسیر علّامه

منتخبی از تفسیر انفسی حضرت علّامه حسن زاده آملی (قده)

تفسیر علّامه

«« محقق را تألیفى گرانقدرتر از تصنیف کتاب انفسى نیست که نفوس مستعده را احیاء کند و از قوه به فعلیت رساند،
و پس از آن تألیف تدوینى، تا انعامش عام باشد و احسانش تام. »»

حضرت علّامه حسن زاده آملی
رضوان الله تعالی علیه

==============
قرآن، عرفان، برهان
از هم جدایی ندارند.
==============
متن از:
نصوص الحکم بر فصوص الحکم
یا:
تفسیر سدرة المنتهی
تعلیقات :
زهرا حبیبی مشکینی

تخلّل حق در وجود عبد

شنبه, ۸ مهر ۱۴۰۲، ۰۶:۳۰ ق.ظ

حضرت علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه، در تفسیر سدرة المنتهی، ذیل آیه ی 16 سوره بقره چنین آورده اند:

{ أللّهُ یستهزیء ُ بهم }؛ استهزاء ،

{ و مَکَروُا و مکر الله و الله خیر الماکرین }؛ مکر،

{ إنّ الّذین یؤذونَ الله و رسوله }؛ ایذاء و تأذّی،

{ سَخِرَ اللهُ منهم }؛ سخریه،

این همه استشهاد است برای تخلّل حق در وجود عبد و اتصافش به صفات کونیه ؛

و همچنین:

{ مَن ذا الّذی یُقرِضُ اللهَ قرضاً حَسَناً }

آیا نمی بینی حق به صفات محدَثات ظاهر می شود و به این ظهور، از خویشتن خبر داد و به صفات نفص و صفات ذمّ نیز ظاهر می شود.

غرض اینست که اینها صفاتی هستند که ظهور حق سبحانه به آن صفات نیست مگر در این نشئه ی دنیویه و از این قبیل صفات:

{ مَن ذا الذی یُقرِضُ اللهَ قرضاً حسناً }

و آیه ی :

{ لِنَعلَمَ مَن یَتَّبِعُ الرَّسوُل }

اینها همه استشهاد است برای تخلل حق وجود عبد را و صفات تابع آن وجود را.

و اتصاف عبد به صفات حق، البته اسماء مستأثره ی حق مثل وجود ذاتی مستثنی است که هیچ حادثی را در آن مقام راه نیست.

.

تعلیقه ای بر این متن در این وبلاگ ارائه شده است که توصیه می کنم آنرا بخوانید.

( مطالب آن وبلاگ رمزدار می باشد که جهت دریافت رمز، لازم است با آدرس ایمیل پیام بگذارید )

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی